Saturday, October 6, 2012

Bacaan berkualiti

Berkenalan dengan beberapa penulis buku dalam tiga bulan kebelakngan ini mengamit hati untuk terus membaca.Sejarah kehidupan saya berlatarbelakangkan ayah seorang Ustaz yang meminati bahan bacaan.Antara buku2 yang seingat saya berada di rumah adalah novel Badai Semalam,Keluarga gerila,rumahku syurgaku,di bawah lindungan Kaabah karya Buya Hamka. Pada saat itu saya tidak mengerti kenapa begitu banyak novel serta buku motivasi dibeli oleh ayah.Selain novel,ayah juga sering membeli majalah Dian....bagi mengelakkan buku berselerak,ayah sendiri membuat rak buku yang simple agar ia nampak lebih kemas dan tersusun. Rupa-rupanya minat itu diwarisi oleh saya ..di rumah ini saja agak banyak buku yang saya beli untuk dibaca dan dihayati.Biar orang kata kita tidak berharta tapi kaya dengan ilmu dari bahan bacaan. Alhamdulillah ,kini anak-anak mewarisi minat itu, ia tak diperlu di paksa dan disuruh .. Cukup dengan menunjukkan budaya membaca itu wujud dalam diri kita. Kak long pula sedang mengasah minat menulis pula.Karya beliau pernah dimuatkan dalam antologi cerpen terbitan sekolahnya.Apa yang unik di sini saya juga memiliki buku yang paling tua di rumah ini. Buku ini terbitan Pustaka Antara pada tahun 1963 dan semestinya ia adalah tinggalan arwah ayah.Terima kasih buat arwah ayah yang menjadikan budaya membaca ini satu tradisi untuk kami.

No comments:

Post a Comment